torstai 20. maaliskuuta 2014

Apua niskavaivoihin

Luulenpa, etten ole ainoa käsityöharrastaja, jonka vaivana on jumittavat niskat ja hartiat. Ja nuo jumit taas aiheuttavat ärsyttävää päänsärkyä. Särkylääkkeillä ja kipugeeleillä saa tietenkin apua kiputilaan, ja niitä välillä itsekin joudun käyttämään, omasta mielestäni liikaakin. Uskon kuitenkin niin, että särkylääkkeet hoitavat seurausta, mutta eivät syytä. Siksi yritänkin käyttää niitä mahdollisimman vähän, ja hoitaa vaivaa muilla keinoin.
 
Olen huomannut, että lämpö auttaa minulla poistamaan lihasjännitystä, joka tuon päänsäryn takana ilmiselvästi on. Usein ainakin alkava päänsärky poistuu esimerkiksi saunomalla. Olen testannut joskus apteekista ostamaani kylmä-kuuma-pussia, ja sekin kyllä auttaa, mutta ongelma on, että se on sen verran lyhyt ja kapea, että se ei kunnolla pysy paikoillaan. Niinpä päätin nyt tehdä lämpöpussin itse! Eikun siis kaura- ja kangaskaupoille! =)


Ompelin pussin puuvillakankaasta ja ompeluun käytin puuvillalankaa, sillä polyesterilanka ei välttämättä ole mikrokäytössä turvallista. Täytin pussin kauralla niin, että jaoin pussin kolmeen osaan, jotta kaura asettuisi pussiin tasaisesti. Lopputulos ei ole ompelullisesti maailman kaunein, tikkaukset vinksahtivat aika hävettävästi, mutta käytössä tämä on AIVAN IHANA! Tiistai-iltana, heti saatuani tämän valmiiksi, lämmitin pussin, ja laitoin hartioilleni. Pussi pysyi hyvin paikoillaan, ja lämmitti niiiiiin ihanasti! Ehkä pussin paino vaikutti myös rentoutukseen, ja lopputulos oli se, että istuin tunnin verran virkkaamassa (lämmitin pussin kerran uudelleen) ja kun sitten lopetin ja otin pussin hartioiltani, olo oli aivan ihmeellinen! Kaikki kireys oli poissa! Nyt siis pystyn samaan aikaan sekä virkkaamaan/neulomaan, että rentouttamaan hartioita! =) =) =)
 
Jonkinlaisen irrotettavan päällisen tuohon pussiin vielä voisi tehdä, jonka voisi ensinnäkin tarvittaessa pestä ja joka ehkä vielä auttaisi lämmön pysymisessä. Joitakin suunnitelmia jo on, ja palaanpa niihinkin, kunhan saan jossain vaiheessa toteutettua.
 
Lihasten saaminen rennoksi vaikuttaa olevan siis hyvin tärkeä osa niska- ja hartiaongelmien hoitoa aikankin itselläni. Minulla ei ole kuitenkaan oikein riittänyt uskoa erilaisten rentoutusharjoitusten tekoon, mutta kerran, kun päänsärkyä oli taas kestänyt ja kestänyt, päätin testata myös sitä. Sen jälkeen olenkin tasaiseen tahtiin yrittänyt tehdä myös rentoutuksia. Sillä konstilla nimittäin ainakin minä saan jopa jo hyvään alkuun päässeen päänsäryn lakkaamaan!

 
Muita keinojani hoitaa niskaongelmia on liikunta. Itseasiassa ajattelen niin, että liikunta on hoitokeinoista kyllä ehdottomasti se kaikkein paras ja tärkein. En usko, että pelkällä kaurapussilla tai rentoutuksella vaivat lähtevät, mutta uskon tuon lämmön ja rentoutuksen olevan tärkeä tekijä.
 
Omiin liikuntamuotoihini kuuluu tietenkin ensinnäkin lenkkeily. Sauvakävelyn tiedän avaavan hartioita hyvin, ja olen pitkään surkutellut, kun sitä ei voi koiran kanssa tehdä. Kunnes tänä talvena tein tämän loistavan hankinnan:
 
 
Ostin siis vyön, johon saa kiinnitettyö koiran talutushihnan! En  ole jostain syystä koskaan ennemmin tajunnut, että tällaisella virityksellä voisi sauvakävelyä harrastaa, enkä ole myöskään koskaan aiemmin jostain syystä nähnyt sauvakävelevää ihmistä koiran kanssa, vaikka lenkkipolkuja päivittäin kuljen. Vähän epäilin, oppisiko vanha koira uusia temppuja, eli kykenisikö se kulkemaan vyöllä olevassa hihnassa niin, että  lenkkeily olisi mielekästä. Mutta koirahan yllätti täysin! Ekasta lenkistä lähtien tuntui, kun tätä olisi tehty aina! Nyt siis molemmat saadaan tehokkaampaa liikuntaa, ja koira joutuu käyttämään lenkillä vielä päätäänkin, koska pääosin yritän ohjata koiraa käskyillä. Sitä en kestäisi, että koira vetäisi ja tempoisi hihna kiinni vyötärölläni, mutta onneksi siitä ei ole tullutkaan mitään ongelmaa. Samat käskysanat on olleet lenkeillä käytössä aiemminkin, joten koira kyllä selvästi ymmärtää, mitä siltä odotan, ja osaa kulkea kuten toivon!
 
Ylemmässä kuvassa sauvojen takana on myös jumppakeppi. Se on myös oiva apu hartioiden avaamiseen. Montaa minuuttia ei tarvitse kerralla käyttää, että saa pyöriteltyä veren hartioissa kiertämään. Lisäksi tietenkin venyttely auttaa jumien hoidossa ja ehkäisyssä. Kuntosalilla olen aika huono käymään, mutta lenkin päätteeksi teen kotona joitakin lihastreenejä. Uskon, että jo hikeen saakka yltävä liikunta, vaikka ei niskoihin kohdistuisi, auttaa myös avaamaan jumeja, koska hikoillessa kuona-aineet lähtevät liikkeelle.
 
Yksi tehokas tapa jumien hoidossa on tietenkin myös hieronta. Itse olen käynyt niin harvoin hierojalla, että en kehtaa edes kertoa. Nyt on kuitenkin aika varattuna, sillä yksi niin tiukka jumi on tuolla lapaluun alla, että sitä en ole saanut aukeamaan, vaikka päänsäryt ovatkin pysyneet nyt taas hetken aika hyvin poissa. Mutta tuon käsittelyn jälkeen luulen, että ollaan taas kaikenkaikkiaa aika hyvällä mallilla! =)
 
Ongelman ydinhän taitaa olla siinä, että kun arki aina välillä käy turhankin kiireiseksi, niin ainakin itselläni tuppaa nämä itsestä huolehtimiseen liittyvät jutut jäämään vähemmälle. Eli lenkit lyhentyvät, venyttelyt harventuvat, lihasharjoitukset jää tekemättä jne... Ja kun vielä kiire ja stressi aiheuttavat lisää lihaskiristyksiä, niin sitten meneekin taas aikaa, että saa laiminlyöntiensä seuraamukset korjattua. Yksi tällainen itsepintainen seuraus on juuri tuo jumi, joka hierojan möyhennystä nyt odottaa. Se hyvä puoli näissä laiminlyönneissä on, että sen seuraukset nähtyään on taas kummasti motivaatiota liikkua!
 
Olisi mukava kuulla myös muiden kokemuksia näiden niska- ja hartiavaivojen hoidosta! Kärsitkö sinä sellaisista, ja jos kärsit, niin miten niitä hoidat?

4 kommenttia:

  1. Olenpa melkein varma, että meitä kösityöläisiä vaivaa niska/hartia jumitus.
    Taidanpa tehdä samanlaisen lämmittimen☺
    Mill' muuten lämmität tyynyn, mikrossako?
    Mukavaa päivää Simulle☺

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen mate lämpimästi kaurapussin tekemistä! Aika helppo ommeltava ja taatusti vaivan arvoinen! Oon lämmittänyt sekä mikrossa että uunissa. Mikrossa 800W 1-2min ja uunissa 110 asteessa noin 10 min.

      Poista
  2. Hyviä vinkkejä sinulla. Olen tuskaillut niskojen kanssa ja illalla kokeilin lämmintä kaurapussia ja se olikin hyvä. Aloin etsiä netistä tietoa tämän yhdistelmän käytöstä ja löysin sivusi. Voinko jakaa tämän sivuston Fasebookissa. Terv, Raija

    VastaaPoista
  3. Hienoa, että lämmin auttoi myös sinua! Niskavaivat ovat tosi ikäviä... Ja ilman muuta saat jakaa sivujani Facebookissa! =)

    VastaaPoista

Mukavaa, jos jätät viestin käynnistäsi! =)